Auf halbem Weg

29 juni 2020 - Leipzig, Duitsland

Wat vliegt de tijd voorbij, het is alweer 4 weken geleden dat ik hier in Leipzig aangekomen ben. Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik al op de helft van mijn avontuur ben, maar aan de andere kant verheug ik me ook op de maand juli, omdat ik dan bezoek vanuit Nederland krijg. Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze om toch naar Leipzig te gaan, ik heb tot nu toe al zoveel leuke en leerzame ervaringen opgedaan. Enerzijds voelt deze ervaring als een soort vakantie, anderzijds voel ik me hier wel echt thuis en heb ik mijn dagelijkse routine. Ik kom in ieder geval helemaal tot rust hier. Daarnaast leer ik mezelf ook beter kennen en heb ik wat nieuwe hobby’s gevonden.

Een van die nieuwe hobby’s is fotograferen. In Vietnam heb ik het plezier in fotograferen al een beetje ontdekt en hier in Leipzig probeer ik die lijn voort te zetten. Maandag, woensdag en vrijdag ben ik er in mijn eentje op uitgetrokken om Leipzig verder te ontdekken en om mooie foto’s te maken. Ik ben onder andere terug gegaan naar Plagwitz en heb het Clara-Zetkin-Park en Johanna Park wederom bezocht. Het Clara-Zetkin-Park deed me een beetje denken aan de Efteling. Er zijn daar twee leuke restaurantjes gevestigd en het park wordt erg goed onderhouden. Ook heb ik het kerkhof naast het Völkerschlachtdenkmal bezocht. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het was een erg mooie rustgevende plek, veel groen en vooral de ‘Trauerhallen’ vond ik indrukwekkend.

Op dinsdagavond heb ik met mijn Spaanse vrienden ‘San Juan’ gevierd bij de Cossi (Cospudener See). Dat is een Spaans feest waarmee de mensen de zomer verwelkomen door middel van het aansteken van kampvuren. Ik vond het erg leuk dat ik betrokken werd bij hun traditie, we hebben naar de zonsondergang gekeken en hebben een relaxte avond gehad.

Een van mijn andere nieuwe hobby’s hier in Leipzig is volleybal spelen. Er is een groep Erasmusstudenten die regelmatig een potje gaat volleyballen in het park of op het strand en sinds afgelopen week maak ik deel uit van deze groep. Het is leuk om actief wat met elkaar te ondernemen, ook al ben ik niet zo goed haha. Op maandag en donderdag hebben we in het park gevolleybald en gisterenavond hebben we bij de Cossi gespeeld en daarna met z’n alle ge-BBQ’d + spelletjes gespeeld. Het is een leuke groep mensen, allemaal met een andere nationaliteit. Zo zijn er mensen uit: Italië, Taiwan, Amerika, Spanje, Ukraine, Frankrijk, Egypte en Zuid-Afrika.

Zaterdagmiddag ben ik met Fiach naar een Street Food Festival geweest. Het was kleiner als we verwacht hadden, maar de sfeer was leuk. Er stonden een aantal Foodtrucks op het terrein met gerechten van over de hele wereld. Fiach en ik hebben een homemade ijsthee gedronken, super lekker! De ijsthee werd echt vers gemaakt, met kruiden die even moesten intrekken. De ijsthee was erg welkom, want het was die dag super warm. S ’avonds had ik een afscheidsfeestje op de planning staan. Een van mijn Spaanse vrienden zou weer terug naar huis vertrekken, omdat zijn stage hier was afgelopen. We hebben hem met een picknick verrast. Iedereen had wat te eten of te drinken meegenomen. Alle Spaanse mensen hadden zelf wat dingetjes klaargemaakt, in tegenstelling tot mij haha. Vooral de zelfgemaakt Humus was populair. Het was erg gezellig om zo samen te eten en te kletsen. De afterparty hielden we op de Sachsenbrücke. Daar hebben we op Spaanse muziek gedanst.

Ik merk aan mezelf dat ik enorm geniet van het contact met de andere studenten, het is leuk om bij een groep te horen. Ik denk dat de mensen met wie ik hier om ga een grote rol spelen in hoe ik mijn uitwisseling hier beleef. Tot nu toe zijn het alleen maar mooie ervaringen.

1. Fauve:
    29 juni 2020
    Klinkt weer als een gezellige week hoor!
    Zo grappig dat je met zoveel Spaanse studenten optrekt 😊
  3. Anja:
    Wat een mooie ervaringen Hedwig!!! Liefs Anja
  4. Manon:
    5 juli 2020
    Weer leuk geschreven Hedwig! En mooie foto's!!