Ein neues Update, Geschichte nummero 5

5 juli 2020 - Leipzig, Duitsland

Deze week ben ik goed van start gegaan met een shoppingsessie, er werd goed weer voorspeld  (zo’n 25/30 graden) en ik kon nog wel wat zomerse kleding gebruiken. Ik heb leuke kleding gevonden, daar wordt ik altijd helemaal happy van. Verder heb ik veel tijd aan school besteed afgelopen week, het einde van het online-semester is in zicht en daarmee ook de laatste deadlines. Vanaf woensdag 8 juli heb ik echt vakantie, maar ik kan niet ontkennen dat dit het meest relaxte semester is wat ik ooit heb gehad. Na mijn wekelijkse uurtje joggen in het Friedenspark en mijn online lessen op dinsdag ben ik s’avonds met mijn Spaanse vriendinnen op pad gegaan. Het idee was om naar de zonsondergang te kijken bij de Cossi. We zouden met de fiets gaan, want iedereen heeft inmiddels nu een fiets van Swapfiets, die doen goeie zaken hier in Leipzig . Onderweg bleek het weer een beetje om te slaan en we hadden het idee dat het bij het strand nogal koud zou kunnen zijn. Daarom besloten we om naar het ’Wildpark’ te gaan (een natuurpark in de buurt van de Cossi). Daar hebben we samen wat gedronken en een kaartspel gespeeld. We werden echter gestoord door een raar vliegend insect. Het zag eruit als een soort bij, maar dan groter en meer bruin van kleur. Ze hebben ons niet gestoken, maar ze vlogen de hele tijd om ons heen of tegen ons aan, erg irritant. Behalve deze pretbedervers hebben we ook nog ander ‘wild’’ gezien, vuurvliegjes. Ik had ze hier al eerder gezien bij de Sachsenbrücke, maar daarvoor nog nooit. Ik heb altijd gedacht dat de lichtjes een oranje kleur zouden hebben, maar ze geven dus groen licht. Een mooie verschijnsel in het donker.

Op woensdag ben ik er weer op uitgetrokken met mijn camera. Ik besloot om wat foto’s te maken van de buurt waarin ik woon en de plekken waar ik vaak langs kom, dat leek me leuk als herinnering voor later. Met mijn oortjes in, wandelen en fotograferen, heerlijk. Rond een uur of 16:30 heb ik weer volleybal gespeeld in het Friedenspark. De opkomst was deze keer erg groot, we waren denk ik wel met 20 man. Ik begin er langzaam aan steeds beter in te worden, Übung macht den Meister (oefening baart kunst).  Donderdag heb ik hard gewerkt aan een opdracht voor de uni, op vrijdag had ik namelijk een deadline staan. Ik was op een gegeven moment helemaal gaar, maar ik heb mijn opdracht wel afgekregen (1 dag te vroeg yeah). In de late middag ben ik met Fiach en zijn vriendin uit Idonesië (Naya) naar de Südvorstadt gegaan, dat is een wijk in Leipzig. We hebben onder andere over de Karli gelopen (Karl-Liebknecht-Straße). Dit is de populairste en bekendste straat in Leipzig, hier zijn veel leuke restaurantjes, terrasjes en vintage winkeltjes te vinden. Naya had gehoord dat er in de Südvorstadt ook een mooie heuvel te vinden was ‘de Fockeberg’, deze hebben we bewandeld. De plek van de ‘Fockeberg’ was best wel random, midden in een woonwijk, maar het uitzicht was erg mooi. Alle kenmerkende gebouwen in Leipzig waren te zien zoals: het Völkerschlachtdenkmal, de Panoramatoren, het neue Radhaus etc.

Vrijdag ben ik opnieuw terug gegaan naar de Südvorstadt. In mijn reisgids van Leipzig stond een leuke wandeling door de Südvorstadt en door Connewitz (een andere wijk in Leipzig). De wandelroute liep langs allerlei highlights van deze wijken. Ik heb denk ik in totaal 3 uur gewandeld en ik was best wel moe. Gelukkig is het openbaar vervoer hier erg goed geregeld en was ik binnen een half uur weer thuis met de Straßenbahn (tram). S ’avonds stond er een verjaardagsfeestje op de planning. Een Spaanse vriendin (Bea) was woensdag jarig geweest en deze avond gingen we dat vieren met een picknick in het Clara-Zetkin-Park. Iedereen had weer wat te eten meegenomen en de sfeer was erg gezellig, totdat dat vreemde insect uit het Wildpark ons weer kwam storen. Er waren zoveel insecten en ze zoemde in je oor echt verschrikkelijk. Die insecten waren ons echt aan het terroriseren en een aantal mensen rende gillende weg (niet alleen de meiden), eigenlijk was het wel heel grappig om te zien.  Uiteindelijk gaven we ons gewonnen en zijn we naar een ander deel van het park verhuisd, daar waren deze insecten gelukkig nergens te bekennen (waarschijnlijk omdat we het eten in de tassen hadden gelaten).  Na de Picknick volgde er nog een afterparty in het park. De sfeer was erg gezellig en ontspannen. De picknick was een erg goed idee, want zo was er nog eten over voor een late night snack om 3 uur s’nachts. De avond duurde tot in de laate uurtjes, het studentenleven moet ik hier nu eenmaal ook ontdekken 😊.

De volgende dag was ik minder moe als ik verwacht had. Met een aantal mensen van de volleybalgroep zijn we naar de Cossi gefietst om daar rustig bij te komen van gisteren. Ik heb voor het eerst gezwommen deze zomer. Het water was in het begin wel koud, maar het wende snel genoeg. We hebben even met een balletje overgegooid en daarna wilde we lekker gaan zonnen. Helaas had het  weer andere plannen en verpestte de wolken onze zon. We hebben ook nog even gevolleybald, maar het waaide erg hard waardoor het spelen eigenlijk geen zin had. Toen het ook nog begon te regenen besloten we om terug naar huis te fietsen. De vermoeidheid had inmiddels ook toegeslagen en ik was wel toe aan een rustig avondje Netflix.

Vandaag heb ik een lazy Sunday gehad. Ik heb me onder andere alvast een beetje voorbereid op mijn mondeling van dinsdag. Donderdag komt een vriendin uit Nederland mij bezoeken, Manon. Ik zal volgende week daardoor geen verhaal uploaden, maar in de week daarop licht ik jullie weer met veel plezier in over mijn avonturen, ich halte euch auf dem Laufenden (ik houd jullie op de hoogte).

Veel liefs uit Leipzig xxxxx

1. Manon:
    5 juli 2020
    Klinkt goed! Succes met de laatste loodjes van je studie daar!
  2. Lotte:
    5 juli 2020
    Succes meis en veel plezier met Manon!😊😘
  3. Elisabeth van Door:
    6 juli 2020
    Lieve lieve schat hier je grootmoeder 84 jaar van buiten en 48 van binnen wat een feest voor mij om zo mijn week te beginnen.
    ik heb weer heel fijn jou verslag gelezen en ervan genoten en het is nog vroeg, lekkere koffie met koek .
    Wens je weer een prettige week, succes Dinsdag
    en heel graag lees ik je 6e verslag je naamgenoot Elisabeth van Doorn Holman
  4. Fauve:
    6 juli 2020
    Dat was weer een feestje afgelopen week, maar jakkie wat een enge beesten 🐝

Succes morgen met je mondeling!