Erinnerungen schaffen, zweiter Teil

20 juli 2020 - Leipzig, Duitsland

De afgelopen 2 weken heb ik erg veel leuke dingen meegemaakt,  vandaar dat ik mijn verhaal in 2 delen heb opgesplitst (anders werd het voor jullie ook wel een hele lap tekst haha). Het avontuur gaat verder met afgelopen maandag. Manon en ik hebben s ‘ochtends rustig opgestart, omdat we de dag van te voren een intensieve dag in de sächsische Schweiz gehad hadden. Daarna zijn we naar de Karli (Karl-Liebknecht-Straße) gegaan en hebben daar een drankje gedronken bij café ‘Puschkin’. Dit cafeetje was me al eerder opgevallen, vanwege de felle kleuren van het gebouw en de leuke decoratie, daarnaast zitten er altijd wel mensen op het terras, dus dat is een goed teken. We zaten heerlijk in het zonnetje en ik had me erg verheugd op een ijskoffie, hier geserveerd met karamel. In de middag zijn we naar het centrum gegaan. Daar hebben we samen op de markt geluncht, weer in het zonnetje, het was enorm heet die dag. Na de lunch hebben we de 2 belangrijkste kerken van Leipzig bezocht ‘de Nikolaikirche’ en de ‘Thomaskirche’. Daarna hebben we wat gewinkeld en met succes.  Om 5 uur hadden we een ‘belangrijke’ afspraak staan. Al een lange tijd wil ik een Helix-piercing laten zetten, ik ben zelfs al een keer naar een piercingwinkel in Nederland geweest, maar op dat moment twijfelde ik toch te veel. Na er lang over nagedacht te hebben wilde ik de piercing toch laten zetten, samen met Manon. Als ik hem dan toch ging zetten, dan hier in Leipzig (als een leuke Souvenir haha). Binnen 1 seconde zat de piercing erin en het deed absoluut geen pijn. We zijn daarna terug gegaan naar mijn kamer en daar hebben we op ons gemak Gnocchi gekookt. Later op de avond zijn we weer terug naar het centrum gegaan. We zijn toen naar de Panoramatoren geweest om daar naar de zonsondergang te kijken. We hadden de perfecte avond uitgekozen, ik had nog niet z’n heldere lucht gezien als deze avond. Het uitzicht was prachtig, vooral met het licht van de ondergaande zon. Na de zonsondergang hebben we als ‘toetje’ nog een lekkere cocktail gedronken bij Alex. Onze favoriet: ‘ de Vanilla Sunshine’.

Op dinsdag stond er weer een trip op de planning. Samen met een aantal mensen van de volleybal zijn Manon en ik naar Halle (Saale) gegaan (Saale is de rivier waar Halle aan ligt). Halle is een kleiner plaatsje vlakbij Leipzig. Halle en Leipzig delen samen ook een vliegveld. Ik wilde graag een keer naar Halle gaan, omdat de stad zo dichtbij is en omdat het voor studenten van de universiteit van Leipzig gratis is om naar Halle te reizen (ik blijf ten slotte een Nederlander). We hebben eerst door het centrum van de stad gelopen en daarna zijn we in de ‘Marienkirche’ gegaan. Hier kregen we een korte rondleiding van een mevrouw van de kerk. Ik vond het erg vriendelijk dat ze ons zo spontaan zonder betaling wilde rondleiden, vooral de passie die ze bij het spreken uitstraalde vond ik geweldig om te zien. Ik ben wat interessante feitjes te weten gekomen, bijvoorbeeld dat Bach het Orgel hier heeft ingewijd. Na de rondleiding hebben we ongeveer 40 minuten gewandeld, de Egyptische  jongen Labib was hier al wel eens geweest en hij bracht ons naar een erg mooi uitkijkpunt. S ‘avonds hebben Manon en ik samen met Labib en Akbar Shoarma gegeten. Labib had voor ons een gerecht besteld in een Syrisch restaurant en hij had gelijk, deze shoarma lijkt totaal niet op de shoarma die wij in Nederland hebben/kennen, deze smaakte veel beter. De rest van de avond hebben Manon en ik rustig aangedaan (op Manons poging van het vangen van een mega mot na). Morgen zou Manon vertrekken dus we hebben vooral wat spulletjes opgeruimd en ingepakt.

Woensdagochtend hebben we samen ontbeten in het ‘Kaffeehaus Riquet’. Dit is een erg stijlvol koffiehuis, wat me ook aan Wenen deed denken. Het ontbijt viel helaas een beetje tegen, we hebben €11,00 betaald voor 2 croissants, jam, boter en thee (per persoon), heel bijzonder was het niet. Daarnaast was de serveerster nogal chagrijnig. Waarschijnlijk heb ik haar humeur erger gemaakt, omdat ik niet genoeg contact geld bij me had en je hier dus niet kon pinnen. Manon bleef toen achter in het restaurant, zodat ik geld kon gaan pinnen. Voor ontbijt of avondeten zou ik niet terug gaan naar dit koffiehuis, maar de taarten zagen er enorm goed uit dus voor een bakje thee met gebak zeker wel. Op de terugweg naar huis hebben we nog twee ‘Leipziger Lerche’ meegenomen. In mijn reisgids had ik gelezen dat dit een specialiteit uit Leipzig is, een koekje van deeg met een vulling van marsepein. Deze hebben we thuis opgegeten, ze smaakte erg goed! Om 2 uur heb ik Manon uitgezwaaid op het station en ben ik weer richting huis gegaan. Het regende, maar dat vond ik niet erg, ik wilde toch een rustig middagje voor mezelf.

Ik had in totaal 5 dagen voor mijzelf totdat mijn 2 klasgenootjes mij op maandag zouden komen bezoeken. Om die reden heb ik de laatste paar dagen lekker rustig aangedaan. Donderdagochtend heb ik wat uitgeslapen en mijn mail bijgewerkt. S’ middags heb ik met een Italiaanse vriend (Daniël) in de ‘Mensa’ geluncht. De Mensa is een restaurant in de universiteit, waar studenten met veel korting kunnen eten, hierdoor is het een erg geliefde en bekende plek onder de studenten. Dit was de eerste keer dat ik hier heb gegeten en het is me goed bevallen. Daarna heeft Daniël me rondgeleid in de bibliotheek, dit is het enige deel van de universiteit, samen met de Mensa, dat geopend is. Op vrijdagochtend heb ik in het Friedenspark hardgelopen en in de middag heb ik met Fiach door het centrum van Leipzig gewandeld en in het park wat gedronken. S ‘avonds was er weer een Erasmusontmoeting op de Sachsenbrücke, daar heb ik mijn Spaanse vrienden en nog andere vrienden gesproken. Het was een tijdje geleden dat ik ze gezien had, dus ik vond het erg leuk om ze weer te zien en te spreken.  Zaterdag heb ik een rustig dagje gehad, omdat ik nogal moe was van de afgelopen avond. In de late middag heb ik nog wel volleybal gespeeld in het park, dat was erg leuk.  Helaas waren er alleen wel veel mensen waardoor je steeds om de beurt moest spelen. Zondag heb ik een heerlijke dag aan het strand gehad. Het was die dag 29 graden, perfect weer voor het strand dus. Op de fiets ben ik samen met een jongen uit Londen (George) naar de Cossi gefietst. Toen we daar aankwamen zijn we meteen met Sara (een Spaans meisje) het water ingegaan, want we waren helemaal oververhit van het fietsen. Beetje bij beetje kwamen er steeds meer Erasmusstudenten bij ons liggen en uiteindelijk waren we met een erg grote groep, super gezellig! We hebben gezwommen, in het water met een bal overgegooid, gekletst, in de zon gelegen en ‘lummelen’ gespeeld met de frisbee. Het was een heerlijke dag en op het einde van de avond hebben we nog een mooie zonsondergang gezien.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margriet:
    21 juli 2020
    Leuk schat!! Wat een ervaring voor je. Het klinkt super!! xxx
  2. Anja:
    21 juli 2020
    Wat een leuk reisverhaal Hedwig!! Mooie ervaringen!! Ps toffe piercing!👍😘
  3. Vera:
    22 juli 2020
    Superleuk! Xx
  4. Fauve:
    26 juli 2020
    Dat is wel echt een blijvend souvenir, cool!😎
    En een troost; Jelle en ik hebben ooit ergens ontbeten in Parijs en dat bleek €40,- te zijn 😂 hahaha!
    Dikke knuffel van James, Jelle en Fauve 😘